Trondheim kommune skriver på sine nettsider at det fra og med 15. mars ikke lenger er mulig å søke om tiltak med krav om ansvarlig foretak via e-post. Flere kommuner ventes å følge Trondheims eksempel i tiden fremover.
Trondheim kommune skriver at de ønsker å bidra til å hente ut potensialet som ligger i digitalisering og ny teknologi, og at økt digitalisering sikrer flere automatiske prosesser.
Les hva Trondheim kommune skriver om avgjørelsen på deres nettsider.
Hvorfor digitaliserer kommunene byggesaksprosessen?
Ved å digitalisere byggesaksprosessen, sikrer man på sikt flere autonome prosesser og direkte overføring av metadata fra digitale søknader inn til kommunens byggesaksarkiv, kartløsninger, matrikkel og eiendomsregister.
Dette vil forhåpentligvis føre til flere komplette søknader, som igjen bidrar til å minske det manuelle arbeidet saksbehandler har ved mottak av søknader om tillatelse til tiltak. For deg som søker betyr det raskere saksbehandling og kortere tid før spaden kan settes i jorda! 🏗
Kommunen kan kreve at byggesøknaden sendes inn digitalt
Kommunen kan, etter eForvaltningsforskriften, selv bestemme om byggesøknader fra profesjonelle må sendes inn gjennom digitale byggesøknader. Lom og Skjåk kommune var tidlig ute, og har allerede praktisert dette siden 2021.