Supplering av søknad

supplering_av_soknadSelv med gode sjekklister og valideringsregler for digitale søknader, er det ikke alltid garantert at all nødvendig dokumentasjon blir sendt inn ved første forsøk. Og selv om søknaden er sendt digitalt, kan det fortsatt være mangler, og kommunen kan sende deg et mangelbrev.

Tidligere skjedde all slik kommunikasjon via e-post eller direkte kontakt med kommunen. Men da DiBK utviklet Supplering av søknad som et heldigitalt skjema, har denne prosessen blitt betydelig enklere. Med supplering av søknad kan du enkelt svare på mangler, ettersende informasjon, eller gjøre begge deler samtidig.

Når kommunen sender mangler digitalt, vises dette direkte i byggesaken din i eByggesøk Proff, og du kan svare digitalt tilbake til kommunen. For eksempel, hvis du mottar et mangelbrev om at noen naboer ikke er blitt varslet, kan du opprette et nytt nabovarsel via suppleringsskjemaet. All informasjon fra den første varslingen kopieres automatisk, og du trenger kun å velge de nye naboene som skal varsles. Kommunen mottar deretter gjenparten av nabovarselet når du svarer på mangelen etter at varslingsfristen har gått ut.

Supplering av søknad blir også mye brukt når man har behov for å sende oppdatert versjon av gjennomføringsplanen til kommunen. Da huker man av at ettersendingen eller mangelbesvarelsen gjelder gjennomføringsplan, og kommunen vil motta den nyeste versjonen med oppdatert informasjon og ev. nye ansvarserklæringer. 

Supplering av søknad er et av de mest populære digitale skjemaene som brukes i dag, og har bidratt til at den digitale kommunikasjonen med kommunen forbedres.