Dette gjør eByggesøk Proff for deg
eByggesøk Proff er en prosjektbasert, digital søknadsløsning der du som ansvarlig søker kan sende nabovarsel, søknad og ferdigattest til kommunen.
Komplett byggesøknad
Søknader som sendes digitalt, valideres og sjekkes mot nasjonale sjekklister. Du som ansvarlig søker får umiddelbart beskjed fra valideringstjenesten dersom noe mangler i søknaden. På denne måten vil det være større sannsynlighet for at søknaden du sender er komplett!
Redusert sannsynlighet for mangelbrev
Sannsynligheten for mangelbrev reduseres betraktelig for søknader som sendes digitalt. Årsaken til dette er at alle søknader kontrolleres gjennom valideringsreglene til Fellestjenester Bygg. Disse reglene gjenspeiler de nasjonale sjekklistene som saksbehandlerne i kommunen benytter når de behandler søknader.
Søknadene sendes digitalt
Glem de gamle blankettene, og send byggesøknader digitalt via Altinn. Du som ansvarlig søker kan være trygg på at søknaden når riktig mottaker, enten du sender søknad til kommunen eller du trenger samtykke fra Arbeidstilsynet. Du kan motta automatisk samtykke fra Arbeidstilsynet på kun få minutter, dersom du bekrefter at du som søker oppfyller alle lovkrav i egenerklæringsskjemaet.
God oversikt og kontroll
I eByggesøk Proff har du full oversikt over byggesaken. Søknaden er enkelt tilgjengelig, og i de tilfeller der kommunen er digital, vil mye av korrespondansen skje direkte i løsningen.
Digital innsending av alle søknadstyper
Du kan sende alle type søknader knyttet til byggesaken din digitalt. Det kan være alt fra enkle søknader om garasjer, til mer kompliserte søknader om store sykehus og parkeringsanlegg. Det er også mulig å sende en søknad om endring, eller ettersende et dokument du ser burde vært med.
Digitalt nabovarsel
Nå trenger du ikke lenger å gå på posten for å sende nabovarsel rekommandert. Med digitalt nabovarsel kan du enkelt varsle naboene om planlagte byggeprosjekter med ett tastestrykk! Du sparer både tid og penger, samtidig som du har full kontroll på hvilke naboer som har mottatt varselet, og hvilke naboer som har merknader til byggesaken.
Les mer om nabovarsel i eByggesøk Proff her.Supplering av søknad
Dersom søknaden som er sendt til kommunen viser seg å være mangelfull, kan du enkelt supplere søknaden fra eByggesøk Proff. Du kan blant annet svare på en mangel, eller ettersende et dokument i byggesaken via en suppleringssøknad.
Les mer om supplering av søknad her.Validering underveis
Når søknaden sendes digitalt, reduseres også sannsynligheten for mangelbrev. Gjennom Direktoratet for Byggkvalitets regelverksplattform “Fellestjenester Bygg”, kontrolleres alle søknader for feil og mangler. Denne kontrollen vil kunne redusere antall søknader med mangler, og saksbehandlingstiden vil dermed kunne kortes ned.